Kolorowe zdrowie – owoce i warzywa

Posted on Maj 13, 2016 | Gastronomia |

To, że owoce i warzywa należy jadać, wydaje się kwestią oczywistą. Zarówno jedne, jak i drugie są źródłem cennych witamin i mikroelementów. Nie dla każdego jednak jest oczywiste, że warzywa i owoce znacząco się różnią pod względem zawartości składników odżywczych.

Nie wystarczy, że raz dziennie zjemy jabłko i już zaspokoimy zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Akurat, jeśli chodzi o zawartość witamin, jabłka są owocami dość ubogimi. Podobnie jest w przypadku wielu popularnych owoców. Natura jakoś tak to wymyśliła, że owoce mają być przede wszystkim smaczne i przyciągać w ten sposób zwierzęta (i ludzi), co ma ułatwiać rozsiewanie roślin. Nie inwestują natomiast rośliny w magazynowanie w owocach dużej ilości składników odżywczych.

Owoce to przede wszystkim woda, więc świetnie nadają się do sporządzania orzeźwiających soków. Pomocne są tu bardzo wyciskarki do soków marki Eujuicers, które przyspieszają i upraszczają cały proces. Nie ma chyba nic lepszego niż świeżo wyciśnięty sok pomarańczowy lub grapefruitowy. Ponadto, sok sporządzany na bieżąco ma wyższą wartość odżywczą od tego z kartonika, który najprawdopodobniej został otrzymany poprzez rozcieńczenie koncentratu.

W odróżnieniu od owoców, dużo cennych witamin i mikroelementów zawierają warzywa. Jednocześnie nie zawierają tak wiele cukrów, jak owoce, przez co osoby dbające o linię nie muszą się obawiać o nadmierne ich spożycie.

Zaleca się, aby do każdego posiłku spożywać odpowiednią porcję warzyw, najlepiej świeżych. W przypadku niektórych warzyw wstępne ich przetworzenie podnosi wartość odżywczą. W przypadku pomidorów obróbka termiczna zwiększa zawartość likopenu, choć powoduje zmniejszenie ilości witaminy C w produkcie wynikowym.

Warzywa również można spożywać w formie soków, ale tu sytuacja jest bardziej skomplikowana. Warzywa zawierają mniej wody niż owoce, a więc podczas rozdrabniania na pulpę do picia, do soku warzywnego należy dodać nieco wody. Ze względu na specyficzny smak, konieczne może okazać się przyprawienie soku z warzyw solą, cukrem lub innymi przyprawami.